ادیان - ۲

اول دفتر به نام ایزد دانا

تعریف دین ، مذهب



ابتدای سخن لازم به یادآوری ست که سخن از دین در اینجا نه محکومیت آن است و نه کوششی در رد آن.

هدف ما فقط دادن اطلاعات است و بس.

اینکه کمی در مورد ادیان اطلاعاتی هر چند مختصر داشته باشیم بسی بهتر از آن است که در بی اطلاعی باشیم.

مردم ایران مسلمان هستند دلیل نمی شود که خرده بر مردم دیگر جهان گرفته شود که دین دیگری دارند چرا که این گفته قابل پذیرش است که دین حاصل مرزها و مکان جغرافیایی ست و میراثی از پدرانمان است.




امیدوارم این مهم را درک کرده و این کوتاه سخن را بر ما خورده نگیرید و به صرف مطالعه به آن نگاه شود و اندکی در این باره اندیشه شود.

سپاس از شما خوبان



هفته پیش به مقوله دین نگاهی انداختیم و از جهات گوناگون مورد بررسی قرار دادیم.

دین را از نظر جامعه شناسی تعریف کردیم و آن را در گذر تاریخ نگاهی انداختیم.


گفتیم که:

با پیشرفت دانش ، معلوم شده است که درباره هیچ یک از پدیده هاى جهان نمى توان تعریف کاملى ارائه داد.

بعضى موضوعات آسانتر و بعضى دشوارتر تعریف مى شوند. یکى از موضوعاتى که به سختى تعریف مى شوند، دین است . علت این امر تنوع بسیار زیاد ادیان در جوامع بشرى است .


برخى گفته اند دین به معناى اعتقاد به یک امر قدسى است و برخى آن را ایمان به موجودات روحانى دانسته اند.
گروهى دیگر گفته اند دین عبارت است از ایمان به یک یا چند نیروى فوق بشرى که شایسته اطاعت و عبادت هستند.



رویکرد جامعه شناسان به مبحث دین رویکردى علمى است . علوم در گذشته به ماوراءالطبیعه وابسته بودند و همین وابستگى موجب پدید آمدن رشته هایى مانند علوم غریبه و مانع پدید آمدن رشته هایى چون جامعه شناسى مى شد.


به نظر جامعه شناسان ، دین ، دست کم در مراحل نخستین خود، سخت به جادوى ابتدایى مى ماند؛ به این معنا که جادوگر و دیندار، هر دو مى کوشند تا با تدبیرى هستى را بر سر مهر آورند و آسایش خود را تامین کنند.

پس هر دو ندا در مى دهند و از نیروهاى مطلوب خود یارى مى جویند؛ با این تفاوت که اولى نیروهاى یارى رسان و راحت بخش را در طبیعت مى داند، ولى دومى آنها را در ماوراى طبیعت مى جوید. تفاوت دیگر اینکه اولى براى دست یافتن به نیروهاى دور دست غیر طبیعى ، راهى جز تضرع نمى یابد.


 

ادامه مطلب ...

ادیان - ۱

 اول دفتر به نام ایزد دانا

تعریف دین ، مذهب



با پیشرفت دانش ، معلوم شده است که درباره هیچ یک از پدیده هاى جهان نمى توان تعریف کاملى ارائه داد. تعریف باید جامع و مانع باشد؛ یعنى همه موارد خودى را دربرگیرد و همه موارد بیگانه را بیرون کند.



بعضى موضوعات آسانتر و بعضى دشوارتر تعریف مى شوند. یکى از موضوعاتى که به سختى تعریف مى شوند، دین است . علت این امر تنوع بسیار زیاد ادیان در جوامع بشرى است . دانشمندان براى پیدا کردن یک یا چند وجه اشتراک در تعریف ادیان کوشیده اند، ولى کارشان به جایى نرسیده است . این امر موجب شده است که تعریفهاى بى شمارى براى دین ارائه شود که هیچ کدام از آنها جامع و مانع نیست .



برخى گفته اند دین به معناى اعتقاد به یک امر قدسى است و برخى آن را ایمان به موجودات روحانى دانسته اند.

گروهى دیگر گفته اند دین عبارت است از ایمان به یک یا چند نیروى فوق بشرى که شایسته اطاعت و عبادت هستند.

مذهب در گذشته به مکتبهاى فکرى درون یک دین (مانند مذاهب چهارگانه یا پنجگانه فقه اسلامى ) اطلاق مى شد. در مغرب زمین ، واژه ((Religion)) به معناى مکتبهاى درون یک دین و به معناى خود دین به کار مى رود و حدود نیم قرن است که متجددان کشور ما تحت تاءثیر این موضوع ، کلمه ((مذهب )) را به هر معنا استعمال مى کنند.

 

ادامه مطلب ...